Arhitecturi de Poveste

Call facilitatori ateliere pentru proiectul „Arhitecturi de poveste”


Proiectul „Arhitecturi de poveste – educație de mediu construit pentru copii” organizat de Filiala
Teritorială Iași a Ordinului Arhitecților din România (OAR Iași) alături de partenerii săi, Asociația De-a
Arhitectura și Muzeul Național al Literaturii Române Iași (MNLR), trece într-o nouă etapă. Lansăm un
apel pentru toți cei interesați să lucreze cu copii să se înscrie la call-ul pentru facilitatori pentru
atelierele ce vor avea loc în perioada septembrie – noiembrie 2023 la Iași.


Până pe 30 august 2023 vă invităm să vă înscrieți prin formularul de aici:
https://forms.gle/FyeJGZmH9YpUhJ6r5 și să ne răspundeți la câteva întrebări.


Căutăm 9 facilitatori pentru 10 ateliere bazate pe scenariile educaționale câștigătoare ale concursului
din etapa precedentă a proiectului. Cei care doresc să îndrume atelierele pentru copii cu vârste
cuprinse între 9 și 12 ani vor participa la un atelier de formare în Iași, la Muzeul Național al Literaturii
Române Iași (MNLR), pe 17 septembrie 2023, și vor fi disponibili să participe la atelierele de weekend
din septembrie – noiembrie 2023. Fiecare facilitator va fi remunerat cu 500 lei/atelier.


Calendar:
Lansare call: 16 august 2023
Închidere call: 30 august 2023
Anunț facilitatori selectați: 5 septembrie 2023
Training facilitatori: 17 septembrie 2023
Date de susținere a atelierelor:
● 23 septembrie 2023 (2 ateliere);
● 1 octombrie 2023 (2 ateliere);
● 7 octombrie 2023 (2 ateliere);
● 8 octombrie 2023 (2 ateliere);
● 21 octombrie 2023 (1 atelier);
● 4 noiembrie 2023 (1 atelier).


Noul proiect „Arhitecturi de poveste – educație de mediu construit pentru copii” al Filialei Teritoriale
Iași a Ordinului Arhitecților din România (OAR Iași) și al partenerilor a fost selectat în urma sesiunii de
finanțare a Ordinului Arhitecților din România (OAR) pentru oferte culturale – ediția toamnă 2022 din
„Timbrul Arhitecturii” și a primit finanțare integrală.


„Arhitecturi de poveste – educație de mediu construit pentru copii” se adresează publicului tânăr și
foarte tânăr și vizează descoperirea moștenirii patrimoniului cultural ieșean prin creșterea gradului
de conștientizare a legăturilor interdisciplinare existente între spațiile pe care le folosim zi de zi și
procesele prin care acestea se transformă.


Proiectul „Arhitecturi de poveste – educație de mediu construit pentru copii” se înscrie în seria de
evenimente „Orașul creatorilor de arhitectură” propus de OAR Iași în 2023.

CÂȘTIGĂTORI

Filiala Teritorială Iași a Ordinului Arhitecților din România (OAR Filiala Iaşi), alături de Asociația de-a arhitectura și Muzeul Național al Literaturii Române Iași (MNLR), are bucuria să anunțe câștigătorii concursului de scenarii educaționale „Arhitecturi de poveste – educație de mediu construit pentru copii”.

Desfășurat în perioada 12 iunie – 10 iulie 2023, concursul a invitat profesioniștii mediului construit, profesorii, părinții și oricine este interesat de mediul în care trăim, individual sau în echipe, să trimită propuneri de scenarii educaționale pentru activități cu durata a 3 ore fiecare dedicate copiilor și adolescenților de 9-11 și 12-14 ani.

Au fost înscrise în concurs 16 scenarii educaționale, 6 în echipă și 10 individuale, ce au fost jurizate în săptămâna 11-16 iulie de juriul format din: Florin Bodnar (arhitect, Filiala Teritorială Iași a Ordinului Arhitecților din România), Mădălina Bold (arhitect de interior, coordonator proiect #DeaArhitecturaAcasa, Asociația De-a Arhitectura), Aurelia Carpov (arhitect, Uniunea Arhitecților din Republica Moldova), Corina Mocanu Irimiță (șef serviciu muzeografie și proiecte expoziționale, Muzeul Național al Literaturii Române), Mina Sava (arhitect, președinte Asociația De-a Arhitectura) și Iunia Maria Ștefan (educator muzeal, Muzeul Național al Literaturii Române). Vlad Alui Gheorghe, poet și educator muzeal, Palatul Culturii Iași, nu a putut participa la jurizare din motive personale.

Cele 4 scenarii educaționale câștigătoare a 1500 lei brut fiecare sunt:

„Orașul prin povești” – Anastasia Avram, Miruna Țogoe

„Ce poveste spune o fațadă?” – Iuliana Georgiana Damir

„Memoria ferestrei” – Cosmin Gandore

„Iașul ca poveste trăită. Influența arhitecturii orașului asupra cărților scriitorilor săi.” – Andrei-Nicolaie Hurgheș

Carmina Gheorghiță, coordonator al proiectului cultural „Arhitecturi de poveste”, ne-a transmis: „Suntem recunoscători să constatăm interesul mare al participanților față de provocarea lansată prin tema concursului – explorarea legăturii dintre arhitectură și literatura locală ieșeană. Numărul mare de scenarii educaționale primite, elaborate de echipe de autori mixte, arhitecți, profesori, învățători, studenți la arhitectură și la litere, ne încurajează în activitatea noastră de a oferi educație de arhitectură și mediu construit prin metode de predare non-formale. Misiunea juriului nu a fost deloc ușoară, deoarece scenariile prezentate au inclus activități foarte diverse și inedite. Așteptăm cu nerăbdare să vedem și rezultatele implementării acestor scenarii educaționale în cadrul atelierelor din toamnă.”

Organizatorii felicită toți participanții la concurs! Scenariile câștigătoare vor fi dezvoltate mai departe pentru seria de ateliere ce va avea loc la Muzeul Național al Literaturii Române Iași (MNLR) în toamnă.

Noul proiect „Arhitecturi de poveste – educație de mediu construit pentru copii” al Filialei Teritoriale Iași a Ordinului Arhitecților din România (OAR Iași) și a partenerilor a fost selectat în urma sesiunii de finanțare a Ordinului Arhitecților din România (OAR) pentru oferte culturale – ediția toamnă 2022 din „Timbrul Arhitecturii” și a primit finanțare integrală.

Proiectul „Arhitecturi de poveste – educație de mediu construit pentru copii” se înscrie în seria de evenimente „Orașul creatorilor de arhitectură” propus de OAR Iași în 2023.

Cu toții ne dorim orașe mai bune și mai sănătoase în România, dar puțini dintre membrii societății înțeleg relația directă dintre calitatea mediului construit și calitatea vieții. În ultimii ani constatăm, mai ales în rândul tinerilor, o scădere din ce în ce mai mare a gradului de înțelegere a mediului construit, deși fiecare este un utilizator și un potențial contributor la creșterea calității vieții urbane. Lipsesc nu numai cunoștințele despre felul în care se transformă mediul nostru de viață, dar și ocaziile de a întâlni profesioniști activi și pasionați care le pot fi repere în dezvoltarea profesională și exemple de implicare în societate.

Proiectul „Arhitecturi de poveste – educație de mediu construit pentru copii” se încadrează în rândul inițiativelor care propun o educație integrată ce are în centru mediul construit și arhitectura și încearcă să identifice și să ilustreze conexiunile ce pot exista între lumea literară, deseori imaginară, și lumea construită, reală. Proiectul urmărește stimularea apropierii dintre arhitect și publicul larg prin explorarea unor dimensiuni noi ale profesiei, printr-o abordare interdisciplinară: arhitectură – literatură.

„Arhitecturi de poveste – educație de mediu construit pentru copii” se adresează publicului tânăr și foarte tânăr și vizează descoperirea moștenirii patrimoniului cultural ieșean prin creșterea gradului de conștientizare a legăturilor interdisciplinare existente între spațiile pe care le folosim zi de zi și procesele prin care acestea se transformă.

Ne propunem ca, prin intermediul unei serii de ateliere interactive, aproximativ 200 de elevi cu vârsta cuprinsă între 9 – 14 ani din municipiul Iași și împrejurimi să învețe să descifreze orașul în care trăiesc în cheia operelor literare ale unor reprezentanți ai literaturii române. În municipiul și județul Iași, rețeaua Muzeului Național al Literaturii Române include un număr mare de muzee dedicate unor scriitori importanți precum: Ion Creangă, Mihai Eminescu, Mihail Sadoveanu, George Topîrceanu, Otilia Cazimir, Vasile Pogor, Nicolae Gane, Mihai Codreanu, Mitropolitul Dosoftei, Constantin Negruzzi (Hermeziu, Trifești) și Vasile Alecsandri (Mircești).

Proiectul propune dezvoltarea unei serii de ateliere interactive al căror scop este de a-i familiariza pe participanți cu opera acestor scriitori, dar și cu noțiuni specifice mediului construit și arhitectură prin sublinierea importanței acestora pentru istoria și moștenirea culturală a orașului. Totodată, elevii vor dobândi cunoștințe și atitudini privind valorile arhitecturii, importanța resurselor de identitate ale orașului, competențe de a învăța să învețe, de a comunica și lucra în echipă, devenind astfel cetățeni conștienți de mediul construit, dar și promotori ai schimbării în bine a orașelor lor.

Prin ateliere interactive și materiale didactice accesibile ce aduc împreună educația formală și cea non-formală pentru elevi, cu implicarea specialiștilor (arhitecți, urbaniști, peisagiști, etc.) ca promotori ai mediului construit sustenabil, proiectul vizează atât sensibilizarea elevilor cu privire la valorile culturale locale și transformările orașelor la care vor contribui ca viitori participanți la crearea mediului construit pe care îl împărțim.

De altfel, proiectul se adresează și profesioniștilor mediului construit, mai ales prin provocarea de a înlesni apropierea publicul țintă de lumea complexă a literaturii, dar și de lumea arhitecturii și a mediului construit, prin crearea împreună cu alți specialiști ai domeniului social și cultural (bibliotecari, arhivari și curatori) scenarii educaționale.

În al treilea rând, proiectul vizează și dezvoltarea unor relații de colaborare cu inspectoratul școlar și cu școlile generale în vederea replicării de activități similare și a unei mai strânse legături dintre mediul profesional și cel educațional.

Pe 12 iunie 2023 am lansat concursul de scenarii educaționale. Toate informațiile se găsesc în comunicatul de presă sau mai jos, la secțiunea MATERIALE SUPORT ŞI DETALII.

ETAPE PROIECT:

12 iunie -10 iulie 2023 – Concurs de scenarii educaționale

17 iulie 2023 – Anunțare câștigători concurs de scenarii educaționale

august 2023 – Formare facilitatori

septembrie – noiembrie 2023 – Ateliere pentru copii și adolescenți


PARTENERI: 

„Arhitecturi de poveste – educație de mediu construit pentru copii” este un proiect al Filialei Teritoriale Iași a Ordinului Arhitecților din România (OAR Iași) alături de Asociația De-a Arhitectura și Muzeul Național al Literaturii Române Iași (MNLR).

Noul proiect „Arhitecturi de poveste – educație de mediu construit pentru copii” a fost selectat în urma sesiunii de finanțare a Ordinului Arhitecților din România (OAR) pentru oferte culturale – ediția toamnă 2022 din „Timbrul Arhitecturii” și a primit finanțare integrală.

Proiectul „Arhitecturi de poveste – educație de mediu construit pentru copii” se înscrie în seria de evenimente „Orașul creatorilor de arhitectură” propus de OAR Iași în 2023.

MATERIALE SUPORT ŞI DETALII:

Comunicat de presă lansare concurs de scenarii educaționale

Regulamentul concursului de scenarii educaționale

Formular de înscriere la concursul de scenarii educaționale

Template scenariu educațional

Formular de predare scenariu educațional

Formular de contact

Înregistrează-te